Gezonde voeding


Bij Becca

Gastouderopvang


Waar bewegen, buiten zijn, zelf ontdekken en spelen centraal staan.

Voedingsschema voor een baby

Aantal maanden

Voeding

Vanaf 0 maanden

Uitsluitend melkvoeding, borstvoeding krijgt de voorkeur.

4-6 maanden

Eeste bijvoeding, dit is naast de melkvoeding. Bijvoeding bestaat uit enkele dikke, vloeibare en gladde hapjes.

7-10 maanden

Bijvoeding begint geleidelijk de melkvoeding te vervangen.

Lepelvoeding wordt geleidelijker grover en uitgebreider.

Het kind leert kleine zachte stukjes eten (brood, gare bloemkool).

10-12 maanden

Bijvoeding vervangt meer de melkvoeding.

Hapjes worden maaltijden.

Eten is grof gesneden of geprakt.

12+ maanden

Afbouwen van de fles.

Eet met het gezin mee.

FABEL: Na een papfles of een banaan voor het slapen gaan slapen kinderen beter.

De lust-ik-niet-fase.

Vanaf een jaar of 2 kunnen sommige kinderen in de lust-ik-niet-fase komen. Zoals alle fases, ze gaan over. Hier onder een paar tips om met deze fase om te gaan.


1. Combineer en maak iets op een andere manier klaar.

2. Kleed het eten leuk aan.

3. Laat je kind helpen in de keuken.

4. Houd de sfeer ontspannen.

5. Spreek af: eetmoment is eetmoment.

6. Schep kleine porties op.

7. Geef zelf het goede voorbeeld.

8. Proef.

9. Gebruik de ijsblokjestruc.*

10. Wees duidelijk.


*De ijsblokjestruc houdt in dat je kleine porties van hetgene wat het kind niet lust invriest en tijdens een warme maaltijd 1 stukje weer laat proeven. Het gaat om het proeven, het hoeft niet op.


Hier kan je een overzicht downloaden van voeding voor kinderen tot en met 3 jaar.

Vanaf 1 jaar.

Kinderen vanaf 1 jaar eten volledig met de pot mee. Ze eten 3 maaltijden op een dag en af een toe een tussendoortje. Een handig schema is: ontbijt, tussendoortje (bijvoorbeeld fruit), lunch, tussendoortje (bijvoorbeeld rauwkost) en warm eten. Kinderen kunnen zelf goed aangeven of ze genoeg hebben of nog meer willen eten. Je kan als uitgangspunt gebruiken: jij als ouder bepaalt wat en wanneer er gegeten wordt en het kind hoeveel.


Bij een paar producten moet worden opgelet , namelijk:

- rauwe of voorverpakte gerookte vis en rauw vlees, in verband met ziekmakende bacteriƫn;

- smeerleverworst bevat veel vitamine A en te veel kan vergiftiging veroorzaken. Liever niet meer dan 2 tot 3 boterhammen per week;

- harde kaas en smeerkaas. Deze producten bevatten veel zout;

- volvette producten;

- druiven en cherrytomaatjes, deze altijd halveren zodat ze zich niet verslikken.


Aan tafel eten heeft vele voordelen. Een van de voordelen is dat de kinderen minder snel zijn afgeleid, ze weten dat als ze aan tafel zitten er gegeten wordt en als ze van tafel gaan dat het eetmoment is afgelopen.


Vanaf 1 jaar mogen kinderen ook halfvolle melk. Water mogen ze de hele dag door. Vanaf 8 maanden kunnen kinderen prima uit een beker drinken. Dit is ook beter voor de mondspieren. Deze spieren zijn belangrijk voor praten en kauwen. Je kunt prima een tuitbeker of rietje gebruiken als tussenstap.


Beweging en slaap.

Niet alleen gezonde voeding is belangrijk, maar voldoende slaap en beweging ook. Als je kind al van het begin een gezond gewicht heeft dan heeft dat al allerlei voordelen, namelijk:

- bewegen is gemakkelijk;

- het kind kan zich lichamelijk (motorisch) goed ontwikkelen;

- het kind heeft minder kans op overgewicht op latere leeftijd.


Door gezond eten en drinken, goede eetopvoeding, genoeg beweging en genoeg slaap zorg je voor een gezond gewicht.


Minimaal 1 uur flink bewegen helpt voor een gezond gewicht. Alles telt mee, dansen, fietsen, lopen, klimmen enzovoort. Ga zelf met het kind op pad of laat het kind lekker buiten spelen. Kinderen vanaf 2 jaar kan je zoveel mogelijk zelf laten lopen. Kinderen van 2 tot 4 jaar kunnen 1 tot 3 kilometer zelf lopen. Probeer vanaf 3 jaar zo min mogelijk de buggy te gebruiken.


Slaap is zeker niet onbelangrijk. Je kunt bij deze richtlijn 1 uur aftrekken of optellen dan valt het nog binnen normale waarden. Een kind van 1 jaar heeft ongeveer 14 uur slaap nodig, een kind van 2 en 3 jaar ongeveer 13 uur en kinderen van 4 jaar ongeveer 12 uur.


* Bron: voedingscentrum

Gezonde voeding begint al vroeg, gezonde voeding na de geboorte staat hier centraal.

BEL VOOR EEN KENNISMAKEING     06 12 14 55 41

EMAIL INFO@BIJBECCA.NL